Powrót do listy artykułów

Jak chronić się przed jesiennymi infekcjami?

, przeczytaj w 2 min.

Owinięty szalikiem kubek z gorącym napojem, na tle jesiennego krajobrazu

Jesień zbliża się do nas wielkimi krokami. Powoli zapominamy o wakacjach, słońcu i beztrosce a ich miejsce zajmują szkoła, praca, deszcz i coraz niższe temperatury. Wszystko to sprawia że stajemy się narażeni na atak przeziębienia czy grypy. Jak skutecznie bronić się przed nimi aby móc w pełni skorzystać z uroków złotej jesieni ?

Ubieraj się odpowiednio

Pogoda jesienią jest zmienna i nieprzewidywalna. Warto ubierać się kilku warstwowo aby w zależności od temperatury móc swobodnie ściągnąć/założyć odzież wierzchnią bez narażenia organizmu na przegrzanie czy nagłe wychłodzenie.

Dobrze się odżywiaj

Bardzo ważne jest spożywanie odpowiedniej ilości warzyw i owoców zawierających:

  • witaminę C (cytrusy, papryka, kalafior, szpinak, kalarepa, brukselka)
  • karotenoidy (marchewka, natka pietruszki, jarmuż, morele, melony, brzoskwinie)
  • witaminę D3 (tran, ryby)
  • cynk (wołowina, czerwone mięsa, orzechy)

Ważne jest prowadzenie odpowiednio zróżnicowanej oraz zbilansowanej diety, spożywanie regularnych posiłków bogatych w warzywa i owoce. Ciekawą opcją wydają się koktajle owocowo-warzywne. To swoista witaminowa bomba a ilość dostępnych smaków jest determinowana tylko przez naszą wyobraźnię.

Uprawiaj sport

Ćwiczenia fizyczne nie tylko dodają siły i modelują sylwetkę ale również wzmacniają układ odpornościowy. Już 30-60 minut treningu trzy razy w tygodniu może skutecznie zahartować organizm i przynieść wymierne korzyści dla zdrowia. W końcu lepiej spędzić zimę na siłowni czy basenie niż w łóżku ?

Nie stresuj się!

Stres i zdenerwowanie powodują uwolnienie dużych ilości adrenaliny i hormonów kory nadnerczy. Te ostatnie osłabiają działanie układu odpornościowego i również mogą się przyczynić do zwiększonej podatności na choroby. Relaks, wyjście ze znajomymi, sport czy nawet prozaiczny spacer z psem na wolnym powietrzu mogą okazać się zbawienne.

Nie pal!

Dym nikotynowy zawiera około 4 tysięcy trujących substancji, uszkadzają one błony śluzowe, które są pierwszą barierą obronną naszego organizmu przed chorobotwórczymi drobnoustrojami. Więcej drobnoustrojów w organizmie = większe prawdopodobieństwo choroby!

Śpij!

Sen pełni bardzo ważną rolę w naszym życiu. Pozwala zregenerować się organizmowi po codziennych trudach. W czasie snu komórki NK (Natural Killers) wydzielają substancje zwalczające wirusy. Zmęczony i niezregenerowany organizm więc jest bardziej podatny na infekcje. Nie żałujmy więc sobie snu w nocy a i popołudniowa drzemka jest jak najbardziej wskazana.

Dbaj o higienę!

Codziennie spotykamy dziesiątki jeśli nie setki ludzi. Wymieniamy uściski dłoni, pocałunki, przytulamy się czy po prostu korzystamy z tych samych pomieszczeń czy przedmiotów. Wszystkie te czynności powodują swoiste migracje drobnoustrojów, zarówno tych nieszkodliwych jak i chorobotwórczych – pamiętajmy więc o częstym i dokładnym myciu rąk, twarzy, częstym wietrzeniu i sprzątaniu pomieszczeń i w miarę możliwości nie korzystanie z tych samych przedmiotów jak np. sztućce czy naczynia.

Idź na saunę!

Regularne “saunowanie się” wzmacnia układ odpornościowy, usprawnia działanie układu krążenia a także poprawia kondycje i przyspiesza regenerację. Pozbywamy się także toksycznych metabolitów zalegających w naszym organizmie, oczyszczamy skórę oraz poprawiamy jej jakość. Trzeba pamiętać, że niestety nie wszyscy mogą korzystać z dobrodziejstw saun i kąpieli parowych. Są one przeciwwskazane osobom cierpiącym na nadciśnienie tętnicze, niewydolność krążenia, krwawienia, choroby zakaźne, jaskrę, padaczkę, choroby weneryczne czy u kobiet w ciąży. Warto skonsultować się z lekarzem zanim po raz pierwszy wybierzemy się do sauny.


Żadna z informacji przedstawionych w tym serwisie nie stanowi diagnozy ani zalecenia lekarskiego. We wszystkich sprawach zdrowotnych należy skonsultować się z lekarzem.

Przeczytaj również

Najnowsze artykuły na naszym blogu

  1. Kaszląca kobieta

    Suchy kaszel. Jakie są jego przyczyny i jak sobie z nim radzić?

    Kaszel jest objawem, nie chorobą – wiele osób o tym zapomina. Niejednokrotnie kaszel jest utożsamiany z przeziębieniem lub grypą – w takiej sytuacji konieczne jest leczenie choroby podstawowej.

    Czytaj dalej
  2. Palisz? A czy wiesz czym to grozi? O POChP słów kilka

    Nie od dziś wiadomo, że palenie papierosów niesie za sobą szereg niepożądanych i szkodliwych dla zdrowia skutków. Palacze są szczególnie narażeni na choroby układu oddechowego, krążenia, pokarmowego czy nowotwory. A to dopiero wierzchołek góry lodowej.

    Czytaj dalej
  3. Tabletki ułożone w kształt żołądka

    Czy kaszel może mieć przyczynę w żołądku? Refluks żołądkowo-przełykowy

    Masz zgagę? Odczuwasz pieczenie za mostkiem i bóle brzucha? Męczą Cię puste odbijania i nieznośne uczucie kwaśności w przełyku, a objawy nasilają się po posiłku oraz w pozycji leżącej? Bądź czujny i udaj się do lekarza – być może cierpisz na Chorobę Refluksową Przełyku.

    Czytaj dalej
  4. Szczekający kaszel u dzieci – czy jest się czego obawiać?

    Kaszel jest jednym z najczęściej występujących objawów choroby u dzieci. Często wskazuje na infekcję toczącą drogi oddechowe, połknięcie ciała obcego czy też alergie.

    Czytaj dalej